Konfliktus

tigris

“Én egy szép, konfliktusmentes regényt akarok írni…”
Ne reménykedj!

Most nézzük meg, hogy a kitalált karaktered miként képes egy történetet generálni. Ehhez azonban kell egy konfliktus, amellyel a karakterednek meg kell küzdenie.

De miért van szükség mindig konfliktusra?

A történet konfliktusa a főszereplő problémája. Kiváltó oka lehet egy romantikus rivális vagy egy támadásba lendülő zombi horda. Lehet belső harc is, például a karakter le akarja küzdeni valamely félelmét, vagy egy rossz szokását. Íme:

Izolda beleszeret a számára tökéletesnek tűnő férfiba, csakhogy az már házas…

– Viktoria orvos akar lenni, de retteg a vértől.

– Harry Potternek meg kell mentenie a világot a gonosz varázsló Voldemorttól… 🙂

Konfliktus azért fontos, mert az idézi elő magát a történetet, az teszi a dolgokat megtörténtté.

Ha egy karakter élete kiegyensúlyozott, s már-már tökéletes, akkor nincs oka arra, hogy lépéseket tegyen… nincs oka változtatni. És ha nincs változás, akkor nincs történet sem.

Mitől hatékony a konfliktus?

Ha az olvasót érdekli a történet, vagyis a konfliktus eredménye, akkor azért olvassa, hogy megtudja, mi történik, és mi lesz a vége.

Mi érdekli az olvasót?

1.) A karakter sorsa, a konfliktus eredménye

2.) Az azonosulás lehetősége. Az olvasó szeret azonosulni a karakterekkel – más szóval, az olvasó valamely karakterek helyébe képzeli magát…(még ha nem is vallaná be) 

A történet gyakorta a karakter nézőpontja szerint bomlik ki, a történetet a karakter – vagy az azt is képviselő történetmondó – szemszögéből ismerjük meg.  Az olvasó a karakter látásmódja, gondolatai és tapasztalatai szerint ismeri meg a történetet.

Vigyázz,

történetmondóként többnyire egy adott nézőpont szerint kell elmesélned a történeted, egy olyan nézőpontból, amely érdekelt a konfliktus megoldásában. Nancy Strauss, a michigani egyetem kreativ-írás professzora szerint akármilyen fura is, de a történetmondó is egy (rejtett) karakter, és ez a karakter te magad vagy.

Íme, egy példa:

János és Tamás találkozik az utcán. Ősi ellenségek. János megfenyegeti Tamást. Tamás nem hagyja magát. Összeverekednek. Tamásnak betörik a feje. Jánosnak eltörik a karja.

Ez egy szenvtelen történet. Nincs benne nézőpont. Ez a történet így elmesélve, bármily plasztikus és izgalmas is lesz, nem hat. Mert nincs benne nézőpont. Mert az olvasó nem lesz érdekelve a konfliktusban.

Mivel az olvasó hajlamos együtt érezni és együtt haladni a történetben a karakterrel, így, ha az akadályokba ütközik, akkor csalódottá válik, ha pedig megoldja, megkönnyebbül. És diadalt vagy kétségbeesést érez, ha a történet végén a karakter sikeres vagy sikertelen.

Egy rövid történet írásakor általában az a legjobb, ha a karakter nézőpontja a domináns, és a konfliktus a karaktert veszélyezteti, kérdőjelezi meg vagy kényszeríti lépésekre.  Az olvasó így azonosulhat a karakterrel, és átérezheti, hogy mi a konfliktus tétje.

Ha a kiindulási pont a konfliktus, és nem a karakter, akkor egy olyan nézőpontból kell elmesélned, amely nézőpont maga is érdekelt a konfliktus eredményében.

Egy lepusztult, iszákos orvos egy eldugott faluban egyszer csak egy járvány közepén találja magát, és leküzdve alkoholizmusát megmenti a falut. Ha mindezt a polgármester feleségének a szemszögéből meséled el, nyilván izgalmas lesz, főleg, ha az elején utálja az orvos, de izgatja is, a végén meg beleszeret.

6 módja annak, hogyan rendelj a karakterhez konfliktust

Itt van hat holtbiztos módja annak, hogyan rendelj a karakterhez úgy egy konfliktust, hogy az már meg is adja a történeted magját.

Helyezz a konfliktusba más karaktereket és máris más lesz a történeted…

1.) Mi az, amire a karakter a lelke mélyen vágyik? Képzelj el egy olyan helyzetet, amelyben a karakternek esélye nyílik arra, hogy elérje a vágyát… de van egy szörnyű akadálya. (Mi az akadálya? Te döntöd el.)

2.) Mi a karaktered legerősebb félelme? Képzelj el egy olyan helyzetet, amely arra kényszeríti a karaktered, hogy egy fontos cél érdekében szembenézzen a félelmével.

3.) Ki utálja a karaktered? Képzelj el egy olyan helyzetet, amely arra kényszeríti a karaktered, hogy felvegye a harcot azzal a személlyel…

4.) Ki az a személy, akit a karaktered szeret? Képzelj el egy olyan helyzetet, amely azzal fenyegeti a karaktered, hogy elszakítja tőle azt, akit szeret. Hogyan reagál a karaktered?

5.) Képzelj el egy olyan helyzetet, amelyben a karakter rádöbben arra, hogy van valami, amivel tönkreteszi a saját életét, de eddig nem gondolt rá, vagy nem is tudott róla. De megmenekülhet, ha drasztikus változásokra képes.

6.) Képzelj el néhány embert, akik a karaktered számára igazán fontosak, és akikkel törődik is. Na, most meg azt, hogy választás elé állítja a sors…

Plot, avagy az akciósorozat

A plot az események egymásutánja. Az akció. Az ábrázolás.  Ahogy a főcselekmény és az epizódok meghatározott rendben követik egymást. A story az alaptörténet.

A plot szerkezete:

1) A karakter és a konfliktus fókuszálása, felvázolása.

2) A karakter megkezdi a küzdelmét a konfliktus helyzetben.

3) A karakter harca, győztes és vesztes helyzetek, ez a sorozat dönti el végül, hogy a történet boldogan ér véget vagy sem.  A döntő pillanat a * történet csúcspontja. *

4) A karakter vagy győz, vagy veszít a konfliktusban.

Van karaktered? Van konfliktusod? Már el is indul a történeted?

Még valami hiányzik. A színtér. Lásd oldalsó menüsorunkat…

Írj örömmel…

Rákattantál az írásra? Szeretnél izgalmas konfliktusokról írni.
Jelentkezz a ⇒ kreatív írás kurzusra.