Főoldal Íróműhely blog Az emberek utálják a változást. És a regényhősök?

Az emberek utálják a változást. És a regényhősök?

Admin: MGY

Az emberek kényelmes, nyugodt és békés életre vágynak. És arra, hogy semmi se zavarja meg őket ebben.

Utálják a változást.

Nem szeretnek idegeskedni – bár teszik. Nem szeretnek aggodalmaskodni – bár teszik. Nem szeretik a konfliktusokat sem, legfeljebb egy kis összezördülésre hajlamosak. Biztonságos és ismerős világra vágynak. És irtóznak a kihívásoktól. Még ha belátják is, hogy valamin változtatniuk kellene, rendszerint úgy fogadkoznak, majd holnaptól…

Az emberek nem regényhősnek születnek. Sőt, a regényhősök se születnek regényhősnek.

Ők is ellenállnak a változásoknak. És ez jó. Mert egy regényhős ellenállásából konfliktus fakad. A konfliktusból pedig a cselekmény.

Ám, amikor cselekmény születik, vele együtt létrejön egy látható történet és  egy láthatatlan is. Egy külső akció és vele párhuzamosan egy belső változás.

A könyv alapú filmtörténetek közül legyen erre példa a közismert Jurassic Park.

És most kapaszkodj.

Ki a főszereplő?  Ja, persze, a Velociraptorok meg a T-Rex.

Hát nem.

Ki az, aki döntések sorozatára kényszerül?  Ki az, aki nem csak dönt, de közben harcol és meg is változik?

Kapaszkodj, erősebben.

Alan Grant, a paleontológus. Aki, amikor megérkezik a szigetre, meg van győződve arról, hogy a gyerekek csak felesleges terhek, hogy nem érdemes velük foglalkozni, még kevésbé törődni. És amikor a túlélőkaland véget ér, a helikopterben a két gyerek Grant mellett alszik békésen és biztonságban érezve magát.

Grant miközben újra és újra túlél, aközben fokozatosan meg is változik, megtanul felelősséget vállalni a gyerekekért, megtanulja szeretni őket.

Meglepődtél?

Emlékezz, milyen erős Grant és a gyerekek motívuma, hogyan változik, és hogyan fordul át az elutasítás kötődéssé és törődéssé – a kocsin való osztozkodásos trükköt követő közös menekülések sorozatán át. És ne feledd, a 3. részben Grant és a kölyök szinte már partnerként dolgoznak össze.

Más szóval, egy jó történet cselekménye a karakter belső útjáról is szól, a belső változásról – függetlenül attól, hogy ez az olvasó vagy a főhős számára azonnal felismerhető vagy sem.

Í®j örömmel!

Népszerű kurzusok: kreatív írásregényírásújságírás

 

Ez is érdekelhet