Cselekmény

sakkk1

Miért nem oda lép egy sakkfigura,
ahol éppen szabad parkolóhelyet talál?

A cselekmény olyan, mint egy sakkjátszma.
Most ne hagyd abba az olvasást, csak mert nem tudsz sakkozni.

Egy regény cselekménye erősen hasonlít arra, ami egy sakktáblán történik. A figurák-karakterek nem egyenrangúak, bár kitüntetett pozícióba is kerülhetnek.

A helyzetük mindig átlátható, a jövőjük mégis kérdéses…

Mert egy sakkjátszmában sohasem a pillanatnyi állás a lényeges. Sosem az utolsó lépés a fontos, mert az már megtörtént, az van… A kérdés: mi lesz a következménye, mi történhet?

Még egy amatőr játékos sem azért helyezi valahova a futóját, mert épp ott talált egy szabad parkolóhelyet. Számít valamire, támad, védekezik vagy eltereli a figyelmet… a lépésével valójában kérdéseket tesz fel az ellenfélnek. Ám amikor elengedte a bábut, már csak azon izgulhat: mit válaszol az ellenfele, lesz-e valami váratlan húzása.

Minden lépés egy lehetőség. És minden lépés – ahogyan egy regényben is – attól lesz izgalmas, ha magában hordozza a kérdést:

Mi fog történni?

Hiszen ami történhet, az sokszor izgalmasabb annál, mint ami valójában megtörtént.

Hogy egy hétköznapi példára váltsunk: olyan ez, mint amikor a munkahelyeden jut eszedbe, kihúztad-e otthon a vasalót… Az izgalom nem abból fakad, ami már megtörtént, hanem abból, hogy mi fog történni, mi történhet.

Sohasem a valóság az igazán az érdekfeszítő. Azt már tudjuk. Az ismeretlen izgat bennünket, a lehetőség:

Mit csinál majd a macska, ha kiszökik a kanári a kalitkából?
Mit fog szólni a nagymama, ha megtudja, hogy okos unokája új barátja egy BurgerKingben dolgozik…?
Tényleg meg kell innod a vizeleted a sivatagban?

A kérdések a lényegesek. A válaszok csak egy rövid ideig hatnak, akár örömöt okoznak, akár kétségbe ejtenek, mind a kettő hamar elmúlik. Nem igazán izgatja már az olvasót.

Mert nem a válaszok az igazán érdekfeszítők, hanem az: Mi a franc fog itt történni?

Hogyan tudja a cselekményed lenyűgözni az olvasót?

Tégy a regényed menetébe annyi kérdést, amennyi csak ésszerűen lehetséges. Persze ne tobzódj öncélúan.

De a trükk a kérdés, ami ingerli az olvasót, amire sürgősen választ akar kapni. Így kötöd a sztoridhoz, a cselekményedhez. A kérdés mindig befelé hat, az agy és a lélek felé közelít… Belülről izgatja az olvasót.

És most figyelj, most jön a legfontosabb trükk:

Mielőtt a regényedben egy kérdésre megkapná az olvasó a választ, tehát még előtte, fogalmazódjon meg benne egy újabb kérdés… mert így mint a láncszemek kapcsolódnak egymáshoz a jelenetek, a történetek elemei… és ez tartja fogva az olvasódat.

De ne feledd, a regényedben felbukkanó kérdések nem lehetnek sem átlátszók, sem nyakatekertek, sem erőltetettek, sem manipulálók. Azt az az olvasó észre veszi, és hátat fordít… a regényednek.

Sakk. De matt lesz vagy döntetlen?

Írj örömmel!

Rákattantál az írásra? Szeretnél érdekfeszítő történetet írni.
Jelentkezz acselekményíró kurzusra.

Kurzusok   Kreatív írás   Regényírás   Cselekményírás  Versírás  Pályázatfelkészítő  Magazin-újságírás